داﺷﺘﻦ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻳﻚ ﻣهارت اﺳﺖ و اﻳﺠﺎد ﻣﻬﺎرت در وﺟﻮد ﻫﺮﻛﺴﻲ نیازمند اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻜﻨﻴﻚ ﻫﺎﺳﺖ. ﻣﻬم ترین ﺗﻜﻨﻴﻚ اﻳﺠﺎد ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﻓﻌﺎل اﺳﺖ. ﻫﻴﭻ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮده اﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ داﻧﺶ آﻣﻮزی در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی رﻳﺎﺿﻴﺎت و ﺣﻞ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻞ ﻋﺪم ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻣﻮاﺟﻪ ﻧﻴﺴﺖ. اﻳﻦ ﺑﺪان دﻟﻴﻞ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺣﻞ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺷﻤﺎ درﮔﻴﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﺴﺘﻴﺪ اﻣﺎ در ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﺻﺮف و اﺻﻄﻼﺣﺎً ﺣﻔﻆ ﻛﺮدن اﻳﻦ درﮔﻴﺮی وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﺑﺮای آﻧﻜﻪ اﻳﻦ ﺗﻤﺮﻛﺰ در دروس اﺻﻄﻼﺣﺎً ﺣﻔﻈﻲ ﻧﻴﺰ اﻳﺠﺎد ﺷﻮد و ﺣﺘﻲ در در
ﻃﺮح ﺳﺆال ﭘﻴﺶ از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﻗﺮاردادن ﺳﺆاﻻﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﭘﺎﺳﺦ آﻧﻬﺎ را ﺑﻴﺎﺑﻴﻢ. از آﻧﺠﺎیی که درس وس رﻳﺎﺿﻲ و… ﻧﻴﺰ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﮔﺮدد، ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻼش ﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﺧﻮد را ﻓﻌﺎل ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ و ﺧﻮد را درﮔﻴﺮ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻛﻨﻴﻢ. ﺑﺮای اﻳﺠﺎد درﮔﻴﺮی در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﺗﻤﺎﻣﻲ زﻣﺎﻧﻬﺎ و ﺗﻤﺎﻣﻲ دروس ﺗﻜﻨﻴﻚ ﻫﺎی زﻳﺮ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻔﻴﺪ واﻗﻊ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ:
۱-ﻃﺮح ﺳﺆال
را در ﻛﻼس ﺷﻨﻴﺪه اﻳﻢ، واﺿﺢ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻴﻢ ﭘﺮﺳﺸﻬﺎﻳﻲ را ﻣﻄﺮح ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ﻳﺎ از ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻣﻌﻠﻢ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻴﻢ. اﻳﻦ ﺗﻜﻨﻴﻚ ذﻫﻦ ﺷﻤﺎ را وادار ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ و ﺑﺎ ﺗﻤﺮﻛﺰ، دﻗﺖ ﻛﺎﻓﻲ، اﻧﮕﻴﺰه و ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﭙﺮدازد. در ﺿﻤﻦ ﺧﻮاﻧﻨﺪه را ﻓﻌﺎ ل و ﻋﻤﻴﻘﺎً درﮔﻴﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻓﺮد ﺑﺮای ﻳﺎﻓﺘﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﺳﺆاﻻت ﺧﻮ د، ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺣﻮاس ﺧﻮد را ﺣﻔﻆ ﻛﻨﺪ زﻳﺮا در ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻤﻲﺗﻮان ﺑﺪون ﺗﻤﺮﻛﺰ ﭘﺎﺳﺦ ﺳﺆاﻻت را ﭘﻴﺪا ﻛﺮد. ﺑﻌﺪ از ﺧﻮاﻧﺪن ﻣﻄﻠﺐ و ﻳﺎ ﻃﺮح ﺳﺆال ﻣﻴﺰان ﻓﺮاﮔﻴﺮی ﺧﻮد را ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﻛﺮده ﺑﻪ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﺧﻮد ﭘﻲ ﻣﻲﺑﺮﻳﺪ. ﻃﺮح ﺳﺆال ﺳﺒﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد ﺧﻮاﻧﻨﺪه در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﻌﺪی ﺑﺮای از ﺑﻴﻦ ﺑﺮدن ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ ﺧﻮد، ﺑﺎ دﻗﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﻨﺪ.
۲-ﺗﻨﺪﺧﻮاﻧﻲ
ﺗﻨﺪﺧﻮاﻧﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻮﺟﻪ و ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ و ﻓﻬﻤﻴﺪن ﻣﻄﺎﻟﺐ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﻓﻜﺮ و ذﻫﻦ ﻣﺎ ﻗﺎدر اﺳﺖ ﻫﺰاران ﻛﻠﻤﻪ را در دﻗﻴﻘﻪ از ﺧﻮد ﻋﺒﻮر دﻫﺪ وﻟﻲ اﮔﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﺎ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ، ذﻫﻦ، وﻗﺖ اﺿﺎﻓﻲ ﻣﻲ آورد و ﻧﺎﭼﺎر ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﺎﺧﻪ و آن ﺷﺎﺧﻪ ﻣﻲ ﭘﺮد و در ﻧﺘﻴﺠﻪ، ﺣﻮاس ﭘﺮﺗﻲ اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺳﺮﻳﻊ ﻳﺎ ﺗﻨﺪﺧﻮاﻧﻲ، ﻓﺮﺻﺖ ﺟﻮﻻن ﺑﻪ ذﻫﻦ ﻧﻤﻲ دﻫﺪ و ﺳﺒﺐ ﺑﺮﻗﺮاری ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺣﻮاس ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد.
۳-ﺧﻮاﻧﺪن اﺟﻤﺎﻟﻲ
روش ﺧﻮاﻧﺪن اﺟﻤﺎﻟﻲ، ﻣﺒﺘﻨﻲ اﺳﺖ ﺑﺮ ﻳﻚ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﺳﺮﻳﻊ از ﻧﻜﺎت اﺳﺎﺳﻲ و ﺻﺮف ﻧﻈﺮ ﻛﺮدن از ﺟﺰﺋﻴﺎت. در اﻳﻦ روش، ﺧﻮاﻧﻨﺪه، ﻣﻄﺎﻟﺐ را ﺳﺎزﻣﺎنﺑﻨﺪی ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و آﻧﮕﺎه ﻫﺪف از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧﻮد را ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮده، ﻣﻘﺪار زﻣﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻣﻴﺰان دﺷﻮاری ﻛﺘﺎب را ﺗﺨﻤﻴﻦ ﻣﻲ زﻧﺪ و ﺳﭙﺲ از ﻃﺮﻳﻖ ﺳﺆال ﻛﺮدن، ﻛﻨﺠﻜﺎوی، ﻋﻼﻗﻪ، دﻗﺖ و ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺣﻮاس ﺧﻮد را اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ.
۴-ﺟﺪﻳﺖ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ
ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﭘﺸﺖ ﻣﻴﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺧﻮاﻧﺪن را ﺑﺎ ﺟﺪﻳﺖ ﺷﺮوع ﻛﻨﻴﺪ. زﻳﺮا اﮔﺮ ﺳﺮﻳﻊ ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﻮﻳﺪ، ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺣﻮاس زود ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻲ آﻳﺪ. اﻳﻦ ﺿﺮب المثل ﭼﻴﻨﻲ را از ﻳﺎد ﻧﺒﺮﻳﺪ ﻛﻪ "ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮﻫﺎ ﺑﺎ اوﻟﻴﻦ ﻗﺪم آﻏﺎز ﻣﻲ ﺷﻮد." ﺷﻚ و ﺗﺮدﻳﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺣﻮاس ﭘﺮﺗﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﺗﺨﻴﻼت واﻫﻲ اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. اﺟﺎزه ﻧﺪﻫﻴﺪ ﭼﻴﺰی ﺟﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ذﻫﻦ ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﺸﻐﻮل ﻛﻨﺪ. ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ و ﻣﻘﺪار زﻣﺎﻧﻲ را ﺑﺮای ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﻴﺪ و ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﺪت ﺧﺎص زﻣﺎﻧﻲ ﻣﺤﺪود ﻛﻨﻴﺪ. از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ دﺳﺖ ﻧﻜﺸﻴﺪ و اداﻣﻪ دﻫﻴﺪ اﻣﺎ زﻣﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ را در اﻳﻦ زﻣﺎن ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ. در ﺿﻤﻦ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ وﺳﻮاس ﺑﻪ ﺧﺮج ﻧﺪﻫﻴﺪ و ﻣﺮﺗﺐ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻧﮕﺮدﻳﺪ. ﺑﻪ ﺧﻮدﺗﺎن ﺗﻠﻘﻴﻦ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﺮد ﺑﺎ ارادهای ﻫﺴﺘﻴﺪ و ﻣﻲﺗﻮاﻧﻴﺪ ﻫﺮ درﺳﻲ را ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻳﺎد ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺟﺪی ﺑﺎﺷﻴﺪ و ﺑﺎ ﻋﻼﻗﻪ و اﻧﮕﻴﺰه ﺑﻪ ﻛﺎر ﺧﻮد ﺑﭙﺮدازﻳﺪ.
۵-ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻣﻮﺿﻮع آن
ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻓﺎﻛﺘﻮر اﻳﺠﺎد ﺗﻤﺮﻛﺰ اﺳﺖ. واﺿﺢ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺻﻮرت ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﻠﺐ ﺣﻮاس ﻣﺎ ﭘﺮت ﻧﻤﻲ ﺷﻮد. ﺗﻤﺮﻛﺰ دارﻳﻢ و ﺑﺎ ﻋﻼﻗﻪ و دﻗﺖ ﻛﺎر را اﻧﺠﺎم ﻣﻲ دﻫﻴﻢ و اﻳﻦ ﺑﺴﻴﺎر ﻋﺎﻟﻲ اﺳﺖ. اﻣﺎ آﻧﭽﻪ اﻣﺮوز ﻣﻮرد ﺳﺆال ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻣﺴﻴﺮ درس ﺧﻮاﻧﺪن ﺑﺮای ﻫﻤﻪ درﺳﻬﺎﻳﻲ وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ اﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺨﻮاﻧﻴﻢ و اﻣﺘﺤﺎن ﺑﺪﻫﻴﻢ. واﺿﺢ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﺪ این همه دروس ﻣﺨﺘﻠﻒ را دوﺳﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﻋﻼﻗﻪای را در اﻳﻦ ﻣﻮارد در ﺧﻮد اﻳﺠﺎد ﻛﻨﻴﻢ. ﻣﺜﻼً ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ رﺷﺘﻪای ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮاﻫﻴﻢ در آﻳﻨﺪه و در داﻧﺸﮕﺎه اداﻣﻪ دﻫﻴﻢ و اﻳﻦ دروس ﻧﻴﺰ ﻣﺴﻴﺮ رﺳﻴﺪن ﺑﻪ آﻧﻬﺎﺳﺖ. ﻳﻜﻲ دﻳﮕﺮ از راﻫﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ اﻧﮕﻴﺰه ﺑﺪﻫﺪ، ﻛﺴﺐ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ اﺳﺖ. اﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺣﺘﻲ در درﺳﻲ ﻛﻪ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪ ﻧﻴﺴﺖ، ﻧﻤﺮهی ﺧﻮﺑﻲ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﺪ و در اﻣﺘﺤﺎﻧﻲ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﻮد، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺑﺪﻧﺒﺎل اداﻣﻪی ﻛﺎر و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺧﻮاﻫﺪ رﻓﺖ و ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ زﻳﺮا ﺑﻪ ﺧﻮدی ﺧﻮد ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ زﻳﺒﺎ و دوﺳﺖ داﺷﺘﻨﻲ اﺳﺖ. ﭘﺲ ﺑﻪ ﻫﺪف ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺧﻮد ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻴﺪ و ﺗﻼش ﻛﻨﻴﺪ در ﺗﻤﺎم دروس و ﺑﺨﺼﻮص دروﺳﻲ ﻛﻪ ﭼﻨﺪان ﻋﻼﻗﻪای ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻧﺪارﻳﺪ، ﺑﺮای ﻳﻜﺒﺎر ﻫﻢ ﻛﻪ ﺷﺪه ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻴﺪ.
۶-ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ ﻧﻪ
اجازه ﻧﺪﻫﻴﺪ دوﺳﺘﺎن و ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻴﺮوﻧﻲ زﻣﺎن و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﺷﻤﺎ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺧﻮد ﻗﺮار دﻫﻨﺪ. وﻗﺘﻲ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻳﺪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻴﺮوﻧﻲ "ﻧﻪ" ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ. درﺳﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻀﻮر در ﮔﺮوه ﻫﻤﺴﺎﻻن ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ و ﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﺮای ﺷﻤﺎ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻔﻴﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ اﻣﺎ اﻳﻦ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺷﻤﺎ ﺟﺪی ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮد.
ﺷﻤﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دارﻳﺪ و ﺑﺎﻳﺪ اﺟﺮا ﻛﻨﻴﺪ.
۷-ﻳﺎدداﺷﺖ ﺑﺮداری ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ
ﻳﺎدداﺷﺖﺑﺮداری در ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺣﻮا س و ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺮدن ﻣﻄﻠﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد. اﻳﻦ ﻛﺎر اﮔﺮ ﺑﺪرﺳﺘﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد، ﻛﺎری ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ اﺛﺮ آن ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﺷﻤﺎ اﻳﺠﺎد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ و درﮔﻴﺮ ﻛﺮدن ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ اﻳﺠﺎد ﺗﻤﺮﻛﺰ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ را ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﭼﺸﻢ و ﻣﻐﺰ و ﺗﺮﻛﻴﺐ اﻳﻦ دو ﺑﺎ ﻗﻮهی ﻻﻣﺴﻪ در ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻧﻮﻋﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﭼﻨﺪ ﺑﻌﺪی را اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻓﻬﻢ ﻣﻄﺎﻟﺐ و ﺳﺮﻋﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی را ﺗﺎ ﻣﻴﺰان ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ.
۸-ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺳﻜﻮت ﻣﻄﻠﻖ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ.
ﻳﻜﻲ از ﺑﺎورﻫﺎی ﻧﺎدرﺳﺖ در زﻣﻴﻨﻪ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺮﻛﺰ در ﻓﻀﺎی ﻛﺎﻣﻼً ﺳﺎﻛﺖ و آرام اﺗﻔﺎق ﻣﻲاﻓﺘﺪ ﺣﺎل آﻧﻜﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ. واﺿﺢ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﺤﻴﻂ ﭘﺮ ﺳﺮ و ﺻﺪا ﺑﺮای ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ اﻣﺎ اﻳﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺳﻜﻮت ﻣﻄﻠﻖ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ وﺟﻮد ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻜﺎن ﻛﺎﻣﻼً آراﻣﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺪا ﻛﺮدن آن در ﺷﻜﻞ اﻣﺮوزی زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺎ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺸﻜﻞ اﺳﺖ، ﺗﻜﻠﻴﻔﻲ را ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ از اﻧﺠﺎم آن ﻋﺎﺟﺰﻳﺪ و اﻳﻦ ﻳﻌﻨﻲ ﺷﻤﺎ ﻳﻚ ﻓﻜﺮ داﺋﻢ را ﺑﺮای ﺧﻮد اﻳﺠﺎد ﻛﺮده اﻳﺪ ﻛﻪ ﭼﺮا ﻣﻦ ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﻢ اﻳﻦ ﻓﻀﺎ را اﻳﺠﺎد ﻛﻨﻢ و اﻳﻦ ﻓﻜﺮ ﻫﻤﺎن ﺗﻔﻜﺮ ﻣﻨﻔﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺷﻤﺎ را میگیرد. ﭘﺲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ داﺷﺘﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎن ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﺤﻴﻂ را ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻴﺪ.